Het Huis van Chanel (Chanel) is een Frans haute couturemodehuis gevestigd aan de rue Cambon te Parijs
Het modehuis is opgericht in 1909 door Gabrielle Coco Chanel. Coco was de bijnaam die ze kreeg toen ze zong in diverse cafés in Parijs.
Geschiedenis:
Chanel startte met een klein accessoir winkeltje met vrouwenhoeden. Later begon ze ook met het ontwerpen van kleding in comfortabele materialen als jersey, tweed en flanel, stoffen die destijds alleen voor heren werden gebruikt. Deze nieuwe benadering van dameskleding werd een groot succes.
Chanel ging voor comfort en vooral pasvorm, een vrouw moest zich gemakkelijk kunnen bewegen. De aansluitende maar toch flexibele mouw in haar beroemde tailleur, die uit vele verschillende patroondelen bestond was één van haar paradepaardjes. Chanel werd daardoor beroemd om haar vernieuwende snit: de typische luxueuze maar comfortabele mantelpakjes in een handgeweven tweed.
Coco Chanel had zeer uitgesproken ideeën over stijl en mode en weigerde toe te geven aan het toen heersende beeld van couture: insnoerende korsetten, ongemakkelijke silhouetten.
Zij was ook degene die bijous introduceerde, sieraden gemaakt van onedele metalen en kunstparels en liefst gedragen in grote hoeveelheden.
Het parfum Chanel No. 5(haar geluksgetal) was het eerste synthetisch samengestelde parfum, en niet een louter bloemengeur wat destijds gebruikelijk was. Chanel vond dat een vrouw naar een vrouw moest ruiken, niet naar een bloem. No.5 was ook het eerste parfum ooit samengesteld door een modehuis en werd mede dankzij haar simpele en tijdloze flacon een ware klassieker.
Beroemde filmsterren die openlijk hun liefde voor dit parfum verklaarden, zoals Marilyn Monroe die in een interview vertelde 's nachts slechts no.5 te dragen droegen bij aan de mythische status en verkoop succes van dit parfum. No.5 is heden ten dage nog steeds 's werelds best verkochte parfum. Andere parfums van Chanel zijn o.a. nr.19, Cristalle, Coco, Allure, Chance en Coco Mademoiselle. En voor heren, Pour Monsieur, Antaeus, Egoïste, Platinum en Blue.
Beroemd zijn ook de Chanel no.5 commercials met grote sterren als Catherine Deneuve, Carole Bouquet, Audrey Tautou en Nicole Kidman. De laatste was het gezicht voor no.5 in de duurste commercial ooit, gemaakt door Baz Luhrmann, die ook Moulin Rouge maakte.
Chanel sloot haar deuren ten tijde van de Tweede Wereldoorlog maar opende in 1953 haar modehuis weer. Dit was echter niet direct een groot succes en de kritieken van de Franse pers waren weinig enthousiast. Christian Dior sprak met zijn New Look toentertijd erg tot de verbeelding en deze stond haaks op de visie van Chanel. In de Verenigde Staten daarentegen werden haar collecties goed ontvangen en dat droeg bij aan haar "doorstart".
Na een aantal succesvolle collecties werd het modehuis over de hele wereld bekend als producent van haute couture en werden de modeartikelen van Chanel door de beau monde van Londen, Parijs, Rome en New York gedragen. Coco Chanel woonde bijna haar hele leven in het Hôtel Ritz waar zij een eigen appartement had, tot op de dag van vandaag is deze behouden (Coco Chanel Suite), in haar eigen kenmerkende stijl.
De Duitse modeontwerper Karl Lagerfeld zwaait sinds 1983 met groot succes de scepter over het modehuis, hij blies het merk nieuw leven door een eigentijdse visie op het merk. De "heritage" van Chanel blijkt een onuitputtelijk bron voor zijn collecties. Lagerfeld slaagde er ook in een jong en trendy publiek aan te spreken en rekende af met het stoffige imago dat Chanel toen had. Zijn interpretatie van het merk zorgde ervoor dat Chanel één van de meest begeerde en herkenbare merken van het moment is.
Chanel maakt het meeste winst met de verkoop van parfums en cosmetica alsmede tassen en andere accessoires, een klein deel aan de pret a porter en de haute couture. Die laatste moet vooral gezien worden als prestigieus en artistiek parade paardje en creatief uithangbord van het merk. De uiterst kostbare haute couture is voor slechts enkele gefortuneerden weggelegd.